yadin yadin yeshurun

כואב לנו – אבל איך יודעים שכואב לחיית המחמד?

יש מספר רב של שיטות לאפיין כאב. כאב יכול להיות חריף (אקוטי)  או כרוני.
    ניתן גם להעריך את עוצמת הכאב ולאפיין אותו באמצעות סקאלה מספרית בין 0 ל 10,
    בה 0 = אינו כואב, ו -  10 = כאב בלתי נסבל.
    לא תמיד אנו יודעים מתי כואב לחיית המחמד שלנו, ועד כמה – מה עוצמתו של הכאב. לכלבים וחתולים שפה מוגבלת יחסית, ואנו, הן כבעלים והן כוטרינרים, צריכים לזהות את השינויים בשפת הגוף ובהתנהגות כדי לאבחן את הכאב ולטפל בו.

לעיתים אנו יודעים בוודאות שכואב לחיית המחמד שלנו, בעיקר במקרים של כאב חריף, אקוטי.
    במקרה זה חיית המחמד מראה לנו שכואב לה – בשפת הגוף שלה ואפילו בצורה "ורבאלית" - צליעה חזקה על גף, קימור של הגב, רגישות מוגברת במישוש האיבר הכואב וסביבתו (היפראלג'זיה), תנועות שבדרך כלל אינן כואבות – לפתע כואבות (אלודוניה), יללות ויבבות, חוסר רצון לזוז, חשיפת שיניים וכו'.

במקרים אלה ברור לכם, הבעלים, וגם לנו, שחיית המחמד סובלת, ושיש לטפל בגורם הכאב, ולהשיב לחיית המחמד את איכות החיים שלה.

במקרים אחרים, כמו במקרה של כאב כרוני, קשה להעריך את עוצמת הכאב. כאב כרוני, הוא כאב שעוצמתו על פי רוב בינונית, וחיית המחמד "הסתגלה" אליו, ומצליחה להתמודד איתו, אך איכות חייה אינה כשהייתה.
    אלו הם המקרים היותר מאתגרים הן מבחינת האיבחון והן מבחינת הטיפול. כמו בכאב חריף, גם במקרים של כאב כרוני יש לטפל על מנת לשפר את איכות חייה של חיית המחמד.

סימנים ורמזים לכאב כרוני יכולים להתבטא במספר אופנים של שינוי בצורת התנהגות  – חוסר רצון לזוז, קושי בקימה מרביצה להליכה, “חשש" לעלות או לרדת מדרגות, ירידה בתיאבון, עייפות, שינה מרובה או לחילופין - עצבנות, חוסר שקט, חוסר הנאה ממגע וליטוף, ואפילו חשיפת שיניים ואיום.

במקרים רבים של כאב כרוני, בעל החיים ילקק או יגרד, תלוי במידת הנגישות, את האיזור המפריע לו – דלקת אוזן כואבת, כאב ראומטי במפרק, כאבי שיניים, שקים אנאליים מודלקים, מריטת שערות באיזור של פצע עורי כואב, ועוד.

כל אלה גורמים להחמרה נוספת של המצב ויוצרים מעגל קסמים של כאב שאין לו מזור.

הרבה בעלים מייחסים חלק מהתסמינים המתוארים לעיל, כסימנים "נורמאלים" לבעל חיים מזדקן, ומתקשים לקבל את העובדה כי משהו אכן מפריע וכואב לחיית המחמד שלהם. אנו שומעים לא פעם מבעלים של חיות המחמד כי "חיית המחמד שלי אינה בוכה, היא אוכלת ושותה, אינה מתלוננת, ולכן אינה סובלת מכאבים... כן, היא קצת יותר איטית, לא כל כך אוהבת כבר ללכת לטיול, מעדיפה טיולים קצרים, ומתקשה במדרגות. אבל דוקטור, באמת שאני מכיר אותה. לא כואב לה...”

מחקרים רבים מראים, כי בדומה לבני אדם, גם כלבים וגם חתולים מבוגרים סובלים מדלקות פרקים (אוסטאוארטריטיס).
    כלב או חתול המלקקים ו"אוכלים" את אחת הגפיים – סביר להניח, כי בהרבה מקרים מדובר לא רק ב"שיעמום" אלא בבעיית פרקים אמיתית וכואבת, הזקוקה לאיבחון ולטיפול מתאים.
    חתול מבוגר עם בעיות פרקים, יתקשה אף בפעילות רגילה של הליכה עד ארגז הצרכים שלו, ואף כניסה לתוכו. במקרים רבים, חתול עם בעיית פרקים יגיע למרפאה לבדיקה בתלונה של הטלת שתן מחוץ לארגז וחשד לדלקת בשלפוחית השתן או בעייה התנהגותית, בעוד שהגורם לכך הוא כאב, הנובע מדלקת פרקים כרונית בלתי מאובחנת, המונע ממנו לגשת אל ארגז הצרכים.

באופן דומה, כלב, שנהג בעבר לקפוץ בקלות לאוטו, וכבר אינו עושה זאת – כנראה שלא מדובר בשינוי התנהגותי הנובע מזיקנה, כפי שהרבה בעלים נוהגים לשייך זאת. התנהגות זו מהווה תמרור אזהרה כי יש להביא את הכלב לבדיקה, וייתכן והשינוי הזה נובע מכאב שהכלב חש.

פעמים רבות אנו שומעים מבעלים של חיית מחמד, שאובחנה כסובלת מכאב כרוני, כי עד שלא התחילו בטיפול התרופתי - לא הבינו עד כמה סבלה חיית המחמד, ועד כמה השתפר מצבה ואיכות חייה בעקבות הטיפול. הרבה מהם מצרים על כך, שלא התחילו בטיפול עוד קודם לכן...

לא מזמן, הגיעה למרפאה כלבה בת 16, לבדיקה שנתית ולחיסון שנתי. בבדיקה הפיסיקלית נראה היה כי הכלבה גילתה מעט רגישות באיזור האגן. הבעלים לא שמו לב לקושי של הכלבה בבית. מהשיחה עם הבעלים עלה כי הכלבה כבר פחות עולה במדרגות, ואינה רוצה לטייל טיולים ארוכים כפי שנהגה בעבר. לדבריהם, מרבית היום הכלבה רובצת על השטיח שלה במטבח, ואוכלת בפחות תיאבון מבעבר.
    לאחר שנערכה לכלבה בדיקת דם מלאה, והערכים נמצאו תקינים, החלטנו, בהסכמת הבעלים, לתת לכלבה טיפול תרופתי אנטי-דלקתי למניעת הכאב למשך שבועיים ימים. כבר לאחר שבוע ימים, כששוחחנו עם הבעלים בטלפון, הם בישרו לנו בשמחה ש"הכלבה כמו חדשה" – חזרה לכלבה שמחת החיים, היא יותר עירנית בבית, נהנית לצאת לטיולים יותר ממושכים ואף אוכלת בתיאבון רב יותר.
    מאז ועד היום, הכלבה מטופלת באופן קבוע בתרופות נגד כאבים, העובדות במנגנון של נוגדי דלקת, ומגיעה פעמיים בשנה לבדיקת דם לבדיקת ערכי כליה וכבד. ללא ספק, איכות חייה של הכלבה השתפרה לאין ערוך.

זוהי רק דוגמא אחת. יש לנו מספר רב של תרופות נוגדות כאב, הפועלות במנגנונים שונים, שניתן אף לשלב ביניהן.
    התאמת סוג התרופה, התדירות, ושילוב בין מספר תרופות מותאם באופן אינדבידואלי לכל בעל חיים בהתאם לצרכים שלו, לתוצאות בדיקות הדם שלו, ולאורח החיים של בני הבית. בדומה לבני אדם, הלוקחים תרופות באופן קבוע, חיית מחמד, המקבלת תרופות באופן קבוע לכאב כרוני, מנוטרת בבדיקות דם, כיוון שחלק מהתרופות הן בעלות תופעות לוואי, ועלולות לפגוע באיברים שונים בגוף.

חשוב לזכור - הרבה תרופות הומאניות , של בני אדם, אינן מתאימות ואף אסורות לשימוש בחיות מחמד ועלולות לגרום לנזקים קשים ובלתי הפיכים!

כמו – כן, אין לתת תרופה לשיכוך כאבים לחיית המחמד שלכם – בין אם חתול ובין אם כלב, שלא בהתוויה של וטרינר או לפני שהתייעצתם איתנו!

נשמח כמובן לעזור לחיית המחמד שלכם, להקל על כאבה ולשפר את איכות חייה!