מדי-וט

שעלת המכלאות – כל מה שרציתם לדעת

שעלת

מהי שעלת המכלאות?

שעלת המכלאות היא מחלת מערכת הנשימה העליונה הנגרמת כתוצאה מזיהום של קבוצה של וירוסים ו/או חיידקים. מספר רב של וירוסים וחיידקים עלולים לגרום למחלת השעלת אך הנפוץ ביותר הוא חיידק הבורדטלה ברונכיספטיקה. שעלת המכלאות היא מחלה מאוד מדבקת ויכולה להמשיך ולהדביק במשך 6-14 שבועות אחרי היעלמות הסימנים הקליניים, כתלות בפתוגן הראשוני. החיידקים והווירוסים מופצים על ידי כלבים שמשתעלים או מתעטשים. כלבים בריאים שואפים את האוויר יחד עם הפרשות ממערכת הנשימה של הכלב החולה.

מתי והיכן הכלב בסיכון להידבקות בשעלת המכלאות?

כאשר תפקוד מערכת הנשימה של הכלב הבריא מושפע ממצבי סטרס (לחץ), הרי שהחיידקים, שהם גורמי המחלה העיקריים בשעלת המכלאות, מנצלים את מצב הסטרס של הגוף, בו קיימת ירידה ביעילות של מערכת החיסון להתגונן מפני גורמי מחלה, ולכן יכולת הפגיעה שלהם במערכת הנשימה קלה יותר. דוגמה למצבי סטרס טיפוסיים הם טמפרטורה חיצונית נמוכה, זיהום אוויר כמו אבק או עשן סיגריות, אוורור לא מספיק טוב, מספר רב של כלבים הנמצאים בתנאי סביבה לא אופטימליים מבחינת צפיפות או נגיעות בווירוסים שונים במערכת הנשימה העליונה כמו וירוס הפאראינפלואנזה, וירוס הדיסטמפר, וירוס הקורונה ואדנו וירוס. מכלאות ופנסיונים לכלבים, מספרות וגינות כלבים הם מקומות ההדבקה העיקריים, ומכאן גם שמה של המחלה.

מהם הסימפטומים של שעלת המכלאות?

הסימנים הקליניים העיקריים של המחלה הם שיעול פתאומי ויבש, התעטשויות ואפילו הקאות כתוצאה מלחץ קל וגירוי על קנה הנשימה או כתוצאה ממאמץ בטני. תיתכנה גם הפרשות ממערכת הנשימה ואפילו חום. התסמינים מופיעים 2-14 ימים אחרי החשיפה לכלב חולה או לכלב שלא מראה סימנים קליניים אך הוא נשא סמוי של המחלה. לרוב, הכלבים הם ערניים וחיוניים וממשיכים לאכול למרות הסימנים הקליניים. במצבי מחלה קשים יותר, בהם הסימנים חמורים יותר, יתכנו סיבוכים של המחלה שעלולים אף לגרום לדלקת ריאות קשה ובמקרים נדירים אף מוות. מקרים קשים מופיעים לרוב בכלבים בוגרים עם מערכת חיסונית מוחלשת או בגורים מאוד צעירים, להם מערכת חיסון לא מפותחת.

איך מאבחנים את שעלת המכלאות?

אבחון שעלת המכלאות נעשה על-פי-רוב באמצעות הסימנים הקליניים. לעיתים קרובות ההיסטוריה של הכלב מכוונת אותנו לאפשרות של שעלת מכלאות. לדוגמה, כאשר מגיע כלב עם שיעול שלאחרונה שהה בפנסיון או היה בגינות כלבים או אומץ מעמותה – החשד לשעלת המכלאות כגורם לשיעול עולה מאוד. בנוסף, בדיקת גירוי קנה חיובי, שתגרום לשיעול טיפוסי ויבש בלחיצה קלה על הקנה, תכוון אותנו אף היא לחשד לשעלת. אמנם ניתן לבצע בדיקות דם, בידוד וירוסים, תרבית חיידקים, בדיקות PCR ואפילו ציטולוגיה כדי לאבחן את אותו הפתוגן הספציפי הגורם לשעלת, אך לרוב אין צורך בכך. אמצעי אבחון נוסף של שעלת במקרים היותר קשים או בכאלה שאינם מגיבים לטיפול הוא ביצוע צילומי בית חזה. הסימנים הקליניים נמשכים בדרך כלל 10-20 ימים, ועלולים להתגבר במידה והכלב מתרגש, או במהלך פעילות גופנית כמו הליכה או ריצה.

איך מטפלים בשעלת המכלאות?

במקרים רבים, בעיקר הקלים, שעלת המכלאות יכולה לעבור מעצמה ללא כל התערבות טיפולית. החלמה מלאה יכולה להימשך בממוצע שלושה שבועות בכלב צעיר ובפרק זמן כפול בכלב מבוגר או בגור כלבים. אם בעל החיים לא משתפר או אם השיעול מחמיר בעצמה ובתדירות, ניתנת אנטיביוטיקה, במרבית המקרים דוקסילין, אך קיימים מספר סוגים נוספים של אנטיביוטיקה שניתן לתת, בעלי טווח פעילות המתאים לזיהומים במערכת הנשימה העליונה.

טיפול תומך נוסף, במקרים נדרשים, הוא טיפול תרופתי הכולל תרופות מדכאות שיעול, מרחיבי סימפונות ותרופות אנטי-דלקתיות. ניתן להוסיף גם טיפול באדים.

בנוסף, אנחנו ממליצים לא להוליך את הכלבים עם קולר ורצועה אלא אם רתמה על-מנת לא לרגש ולגרות את קנה הנשימה לשיעולים בתקופה הזו, ובכלל, זו המלצה גורפת לאופן בו אנו מנחים להוליך כלבים.

כיצד ניתן למנוע את שעלת המכלאות?

קיים חיסון לשעלת המכלאות התקף לשישה חודשים. החיסון ניתן דרך הנחיריים, נספג בריריות  האף וכך נוצרת תנגודת חיסונית מקומית. מרבית הפנסיונים מתנים ודורשים, ובצדק, חיסון שעלת תקף לקבלת כלב לפנסיון. רצוי לבצע את החיסון כשבועיים לפני כניסתו של הכלב לפנסיון, אך קיימים מקרים שכדאי ורצוי לחסן את הכלב גם אם מועד כניסתו לפנסיון קצר יותר משבועיים. אם יש לכם שאלות או ספק לגבי פרקי הזמן המומלצים לחסן לפני כניסה של כלבכם לפנסיון, צרו עמנו קשר ואנו ניתן את ההנחיות הנדרשות באופן פרטני לכל כלבה וכלב. בנוסף, רצוי לוודא עם בעל הפנסיון כי שאר הכלבים מחוסנים, וכי מערכת האוורור בפנסיון מספקת.

מאחלים לכם קיץ בטוח עם חופשות מהנות ושהות נעימה של כלביכם בפנסיון או בכל מקום אחר שתבחרו עבורם.