חתולים

דלקת לבלב בחתולים

דלקת בלבלב

מרגישים שהחתול/ה אינם במיטבם? שהם מסרבים לאכול? או אולי מתחבאים ונראים חלש מהרגיל? סימנים אלה נשמעים כלליים למדי ומתאימים למצבי מחלה רבים ושונים. אתם מגיעים עם החתול/ה למרפאה הווטרינרית ואז לאחר ביצוע מערך בדיקות נרחב במרפאה מודיעים לכם כי "החתול סובל מדלקת לבלב". ואתם? – אתם נותרים מבולבלים, ובצדק, כי מהו בכלל הלבלב? מהי דלקת לבלב? ואיך היא משפיעה על החתול/ה שלכם?

ננסה לעשות קצת סדר, והאמת, גם אנחנו עוד לא יודעים הכל על דלקת לבלב - מחלה שהיא מעט אפופת מסתורין.

בחתולים, הלבלב ממוקם בין הקיבה לתריסריון (דואודנום). ללבלב תפקידים רבים, וניתן לחלקם באופן כללי לשניים עיקריים: הראשון הוא שהלבלב אחראי לשחרור הורמונים הקשורים במאזן הסוכר בדם, ביניהם הורמון האינסולין. השני, והרלוונטי יותר לעניינינו, הוא שחרור אנזימים, שהם חלבונים, המהווים מעין מכונות ביולוגיות קטנטנות, שתפקידם לסייע בעיכול ופירוק המזון שעשה דרכו מהפה והגיע למעיים, פירוק, שבסופו של דבר, יאפשר ספיגה של אבני הבניין שבמזון אשר בונים ומזינים את הגוף.

אותם אנזימים, המסייעים לפירוק ועיכול המזון, מיוצרים בתוך הלבלב וגם ארוזים בתוכו במעין מנעולים ביולוגים מזעריים אשר שומרים על האנזימים במצב "לא פעיל". כאשר אנזימים אלה יוצאים מהלבלב ומגיעים באמצעות צינורית קטנה אל המעי הדק על-מנת להתחיל במלאכתם, בפירוק ועיכול המזון, או אז הם עוברים למצב "פעיל".

אז היכן הבעיה?  - במידה ואנזימים אלה הופכים למצבם "הפעיל" עוד בתוך הלבלב עצמו הם יוצרים תהליך דלקתי ועלולים להוביל לפגיעה בלבלב עצמו, ומכאן אף להשתחרר ולהגיע לאיברים נוספים, ולגרום לפגיעה לא רק בלבלב ובסביבתו הקרובה אלא גם באיברים חיוניים אחרים. למעשה, המנגנון הזה של שפעול האנזימים עוד כשהם בלבלב הוא זה שגורם לאותה דלקת לבלב, או פנקראטיטיס, בעגה מקצועית.

ציינו קודם לכן שדלקת לבלב היא מחלה מסתורית. ומדוע? למעשה, עד היום טרם התגלה מהו הגורם או הגורמים העיקריים לדלקת לבלב בחתולים. סטטיסטית, נמצא כי דלקת לבלב מקושרת למצבים כמו הרעלות, טראומה, זיהומים, ומחלות של מערכת העיכול, הכבד ועוד. בניגוד לכלבים, שאצלם דיאטה שומנית מדי נמצאה כאחד הגורמים לדלקת לבלב, בחתולים קשר זה לא הוכח עד כה.

וכדי להוסיף למסתוריות המחלה, גם הסימנים הקליניים אותם מציגים החתולים על פי רוב הם כלליים ולא ספציפיים למחלה. הסימנים הקליניים כוללים, בין היתר, חולשה, חוסר תיאבון, שלשולים, הקאות, כאב בטני, התייבשות ועוד. סימן נלווה נוסף וחשוב בדלקת לבלב בחתולים הוא צהבת. הסימנים הקליניים יכולים להופיע יחד או בנפרד, ובנוסף, דלקת לבלב יכולה להופיע כדלקת לבלב בלבד אך יכולה להיות גם נלווית למחלות נוספות, כמו דלקת בדרכי המרה והכבד ומחלת מעי דלקתית. בנוסף, דלקת לבלב יכולה להופיע במגוון רב של מופעים ובחומרות שונות, החל ממצבים קלים יחסית ועד למחלה קשה המסכנת את חיי החתול עקב פגיעה רב מערכתית (סיסטמית).

איך מאבחנים דלקת לבלב?

למעשה, אין דרך אחת או בדיקה ספציפית שרק על סמך אותה בדיקה ניתן לזהות ולאבחן בוודאות דלקת לבלב. תהליך האבחון מורכב מפאזל של פיסות מידע הכולל, על פי רוב, בדיקה גופנית, בדיקות דם שונות והדמיית אולטרסאונד. וגם לאחר כל אלה לא תמיד תתקבל אבחנה ברורה ומוחלטת.

מה השכיחות של דלקת לבלב בחתולים?

כולם מדברים על דלקת לבלב, ואכן זו מחלה נפוצה בחתולים. גם כאן רב הנסתר על הגלוי והמחקרים השונים מראים אחוזים שונים בבדיקת היסטופתולוגיה (ביופסיה) של הלבלב. עוד נמצא, כי אין מתאם בין מין החתול או גיל החתול ובין הנטייה לחלות בדלקת לבלב. כלומר, דלקת לבלב מופיעה באופן שווה גם בזכרים, גם בנקבות ובכל גיל. במספר מחקרים נמצא כי באופן יחסי חתולים סיאמיים היו מיוצגים יותר.

מהו הטיפול בדלקת לבלב?

היות ובמרבית המקרים הסיבה לדלקת הלבלב אינה ידועה, הרי שהטיפול בדלקת לבלב כולל טיפול תומך ורחב טווח, ויש לציין כי אין תמימות דעים בעולם הווטרינרי לגבי כל מרכיבי הטיפול. במרבית המקרים מומלץ על טיפול באשפוז, ולאחר התייצבות ניתן המשך טיפול ביתי. אורך האשפוז יכול לנוע בין ימים בודדים במקרים קלים ועד לאשפוזים ארוכים ואינטנסיביים במופעים הקשים יותר. עיקר הטיפול בדלקת לבלב, אם כן, כולל טיפול בנוזלים במתן של עירוי ורידי רציף, תרופות תומכות מערכת העיכול כמו מעודדי תיאבון ונוגדי בחילה, שיכוך כאבים, ואנטיביוטיקה למניעת זיהומים משניים. במקרים קשים ניתן לשקול מתן פלזמה.

בעבר הרחוק הומלץ צום מזון כחלק מהטיפול בדלקת לבלב, אך כיום, הרבה מחקרים ועדויות מצביעים על כך כי הזנה מוקדמת ככל האפשר משפרת משמעותית את סיכויי ההחלמה ועוזרת במניעת התפתחות מחלות נלוות נוספות. באותם מקרים בהם דלקת לבלב בחתולים מתלווה לחוסר תיאבון ממושך, נמליץ על הכנסת צינור הזנה חיצוני המוחדר לוושט, ומאפשר מתן הזנה מלאה ומתן תרופות באופן נוח יחסית. בחלק מהמקרים החתולים אף משוחררים לביתם עם צינור ההזנה, וכך בעלי החתולים יכולים להמשיך להזין אותם ולתת תרופות בצורה נוחה עד לחזרה של התיאבון והתייצבותו.

מהם סיכויי ההחלמה מדלקת לבלב?

כמו כל דבר מסתורי ומבלבל בדלקת לבלב, כך גם סיכויי ההחלמה, שגם הם אינם קלים לחיזוי והערכה. באותם המקרים הקלים סיכויי ההחלמה טובים אם כי לעיתים קיימת גם חזרתיות של המחלה כמו-גם היווצרות של דלקת לבלב כרונית, שיכולה לגרום גם לסיבוך של סוכרת. במקרים החריפים יותר נדרש טיפול ארוך ואינטנסיבי וסיכויי ההחלמה שמורים.

האם יש דרך למנוע את דלקת הלבלב?

בעוד שלא ניתן להימנע מכלל הגורמים העלולים לגרום לדלקת לבלב, וכזכור, לא כולם ידועים, הרי שכמו בהרבה מצבי מחלה אחרים, יש חשיבות רבה לערנות הבעלים לסימנים המחשידים בשלב מוקדם, גם אם אינם ספציפיים, והבאה לבדיקה רפואית בזמן.