חתולים

דלקת ריריות חלל הפה בחתולים

דלקת ריריות

אחת המחלות מהן סובלים חתולים היא מחלה אשר בשנים האחרונות זכתה לשמות שונים, וכיום מוכרת כדלקת ריריות חלל הפה. למעשה, מדובר במחלה המערבת דלקת של ריריות הפה אשר כוללת את החניכיים הסובבות את שיני הפה ואת רירית חלל הפה כדוגמת בסיס הלשון, הכניסה ללוע, פנים הלחי ועוד.

בואו וננסה לעשות קצת סדר בבליל המידע הקיים על מנת לאפשר לכם, אוהבי החתולים, להבין במה מדובר.

ישנם חתולים הסובלים מדלקת חניכיים אשר אם אינה מטופלת יכולה להתפתח למחלת חניכיים. שלב מחלת חניכיים הוא שלב מתקדם יותר המשפיע על מנגנון תמיכת השיניים בפה. אך ישנם חתולים הסובלים ממחלה מורכבת יותר אף משתי אלה, והיא דלקת של ריריות חלל הפה.

כיום איבחון המחלה מתבצע על פי רוב בבדיקה קלינית בה מאבחנים את הסימנים הקליניים הבאים:

דלקת מפושטת הכוללת לא רק את החניכיים סביב השיניים אלא גם את שאר ריריות חלל הפה.
    דלקת הקיימת באופן קבוע (כרוני) גם באזורים ללא שיניים.
    הדלקת יכולה לכלול גם את ריריות הכניסה ללוע ובסיס הלשון.

נכון להיום, ידוע שלא מדובר בגורם אחד המביא למצב זה אלא שילוב של מספר גורמים כמו תגובה חריפה לחיידקי חלל הפה, וירוסים, סטרס, מחלת חניכיים ועוד. למעשה, מדובר בתגובה מקומית, לא שגרתית וחריפה של המערכת החיסונית.

מכיוון, שלצערנו, מקור המחלה אינו ידוע, לא ניתן להציע טיפול ייעודי שייתן מענה ושיפתור את הבעיה. עם זאת, באפשרותנו להציע תוכנית טיפול אשר, נכון להיום, מקלה ונותנת מענה לחלק גדול מאותה אוכלוסיית חתולים הסובלת מהמחלה. התוכנית הטיפולית מתייחסת לעקירות כל שיני הפה והסרת חלק מאותה רקמה מודלקת. סיכויי הצלחת הטיפול הם כ-60-80% ,וזה בהחלט נתון מעודד. לאחר העקירות יש צורך בטיפול תרופתי עד החלמה מלאה לאותם מקרי הצלחה. אמנם תוכנית זו נשמעת קיצונית אך נכון להיום היא היחידה הנותנת סיכוי לאורך זמן. על פי רוב, ניסיונות בטיפול תרופתי בלבד מסתיימים בתחושת תסכול וכעס על חוסר ההצלחה, המשך הסבל ואובדן זמן ואנרגיות. בנוסף, ככל שמושכים זמן בניסיונות של טיפול תרופתי בלבד, וככל שפרק הזמן מתמשך והדלקת הקיימת בחלל הפה מתקדמת, כך משך ההחלמה לאחר העקירות יהיה ארוך יותר, ובהתאם, גם סיכויי ההחלמה.

ובכל זאת, החדשות הטובות הן שחתולים מתורבתים אינם זקוקים לשיניהם על מנת לאכול ומסתדרים מצוין עם חניכיים בריאות וחזקות. זה אולי נתון מפתיע אבל מסתבר שעדיף ללא שיניים בכלל מאשר שיניים הגורמות לסבל ולחוסר יכולת לנגוס מזון ולאכול. חתולים מתורבתים אינם צדים ואינם זקוקים לבשר טרף לקיומם, אך הם כן זקוקים לפה ללא דלקת וללא כאב! בהחלט מגיע להם את זה!

דלקת ריריות חתול